Genre
Beskrivelse
Genre
En tekst, et billede eller en film, som kan genkendes på nogle karakteristiske træk.
Eksempel:
Når en film bruger mange effekter til at skabe uhygge, er genren nok en gyser.
Arbejdsprocess
Når I arbejder med ordet GENRE, kommer I igennem 6 dele:
Til læreren
Del 2: Tegneopvarmning
- Individuel
- Tegn to hurtige tegninger med grundformer (tutorial) og streger.
- Den ene tegning skal være med sort, den anden tegning skal være med en lys farve.
Se evt. tutorials:
Grundformer: Cirkel
Grundformer: Trekant, firkant
Del 3: Klippe/tegne-opgave
- To og to
- I skal vælge en genre:
- Når I har valgt og undersøgt en genre, skal I lave to figurer og en baggrund, der passer til genren.
- Gem figurerne.
– western
– gyser
– eventyr
Undersøg kendetegn på den genre, I har valgt, før I går i gang.
Del 4: Animationsopgave
- To og to
- Lav en film med jeres to figurer, hvor I skal gøre det meget tydeligt hvilken genre, I har valgt.
- Det skal vises gennem figurerne, bevægelserne og handlingen i filmen.
Se evt. tutorial:
Nærbilleder og Insert Camera
Materialeliste
- Farvet karton A4
- Karton A2
- Lærertyggegummi
- Malertape
- Saks
Del 5: Dialog i grupper
- To grupper går sammen
- Se hinandens film.
- Kan I gætte genren? Og forklare hvordan I kunne gætte det?.
Til læreren
Del 6: Fælles dialog i klassen
- Hele klassen
Undersøgelse af forskellige forklaringer af begrebet.
- Få først jeres lærer til at modellere en eller flere ordforklaringsstrategier. At modellere betyder, at man tænker højt og viser, hvordan man gør noget.
- Lav sammen med jeres lærer en fælles undersøgelse af de forskellige ordforklaringsstrategier, I anvender i klassen, når I skal forklare begrebet.
Idéer til spørgsmål i den fælles undersøgelse:
- Kan vi forklare ordet genre med illustrationsstrategien?
Eller med demonstrationsstrategien? Eller …? - Kan vi forklare begrebet på andre måder nu, end da vi først hørte det?