Kommunikation

I skal arbejde med fagbegrebet KOMMUNIKATION gennem tegning og animation.
Kommunikation

Beskrivelse

Kommunikation
Udveksling af meddelelser gennem sprog eller tegn

Eksempel:
Når man i fællesskab skal blive enige om, hvad man vil lave, må man tale om det. Man må have en kommunikation.

Til læreren

Del 1: Dialog

  • To og toTo og to
Se på billedet

  • Hvad sker der i billedet?
  • Hvad lægger vi mest mærke til?
  • Kan vi se mere?

Fælles opsamling med lærer

  • Hvad har vi lagt mærke til i billedet?
  • Lægger vi mærke til noget nyt i billedet, når vi bruger ordet kommunikation?
En gruppe mennesker deltager i en demonstration eller protest, hvor de holder skilte og råber gennem megafoner. Nogle skilte har geometriske figurer som trekanter og cirkler, og der er udråbstegn for at understrege deres budskaber.

Del 2: Tegneopvarmning

  • EnearbejdeIndividuel
  • Tegn skitser af forskellige emoji-ansigter på et stykke papir med blyant.
  • Lav så mange som mulige. Læg mærke til hvor forskellige udtryk, de kan have. De kan være bange, overraskede, sure, glade osv.
  • I må gerne se eksempler på jeres telefon, computer mv.
Tegneøvelse på hvidt papir med en række forskellige smileyansigter, nogle glade og andre triste, omgivet af blyanter og kontorartikler.

Materialeliste

  • BlyanterBlyanter
  • Farvet karton A4A4 papir

Del 3: Klippe/tegne-opgave

  • To og toTo og to
  1. I skal hver især lave fire forskellige emojis. De skal være ca. 5 cm i diameter.
  2. De skal udtrykke forskellige følelser.
  3. I skal klippe dem ud i gult karton – og klippe øjne, mund mv. ud i karton.
  4. Gem dem i jeres mappe.

Se evt. tutorial:
Klippetutorial

En samling af gule papirsmileyer med forskellige ansigtsudtryk, herunder smilende, overraskede og vrede, på hvid baggrund.

Materialeliste

  • Farvet karton A4Farvet karton A4
  • LærertyggegummiLærertyggegummi
  • SaksSaks
  • Gem jeres tingGem jeres ting

Del 4: Animationsopgave

  • To og toTo og to

I skal lave en film, hvor to emojis kommunikerer.

Emojisene udveksler beskeder til hinanden.
Det kan være med ord, tegninger, postkort, hemmelige koder, med mobilen…

I skal vise med de emoji-ansigter, I har lavet, hvordan kommunikationen forløber.

Eksempel:

Den ene emoji sender et postkort til den anden emoji. Den, der modtager postkortet, bliver glad – eller…?

Byt ud med de emojis I har lavet, så man kan se, hvordan kommunikationen mellem dem påvirker deres humør.

Materialeliste

  • Farvet karton A4Farvet karton A4
  • A2 KartonKarton A2
  • LærertyggegummiLærertyggegummi
  • SaksSaks

Del 5: Dialog i grupper

  • To grupperTo grupper går sammen
  • Se hinandens film.
  • Tal om, hvad I lægger mærke til i hinandens film.
  • Hvad sker der med kommunikationen?

Til læreren

Del 6: Fælles dialog i klassen

  • Hele klassenHele klassen

Undersøgelse af forskellige forklaringer af begrebet.

  1. Få først jeres lærer til at modellere en eller flere ordforklaringsstrategier. At modellere betyder, at man tænker højt og viser, hvordan man gør noget.
  2. Lav sammen med jeres lærer en fælles undersøgelse af de forskellige ordforklaringsstrategier, I anvender i klassen, når I skal forklare begrebet.

Idéer til spørgsmål i den fælles undersøgelse:

  • Kan vi forklare ordet kommunikation med illustrationsstrategien? Eller med demonstrationsstrategien? Eller …?
  • Kan vi forklare begrebet på andre måder nu, end da vi først hørte det?
Lærerforklaring

Til læreren

Anerkend børnenes arbejde ved at lytte til et udpluk af deres beskrivelser.

Med afsæt i børnenes forklaringer sørg for, at BEGREBET og dets betydning kommer tydeligt frem – brug ordforklaringen med eksempler.

Lærerforklaring

Til læreren

Du skal starte med selv at modellere en ordforklaringsstrategi. Dvs. tænke højt/vise, hvordan du anvender en forklaringsstrategi for klassen.

Se og evt. print pdf med ordforklaringsstrategierne her.

Du kan f.eks. sige:
Nu bruger jeg illustrationsstrategien til at forklare, hvad kommunikation betyder:
Kommunikation er for eksempel, at når man i fællesskab skal blive enige om, hvad man vil lave, så må man tale om det. Man må have en kommunikation.

Opmærksomheder i dialogen med eleverne

  • Inddrag elevernes forskellige forklaringer i den fortsatte samtale.
  • Lyt efter de forskellige ordforklaringsstrategier hos eleverne, og undersøg sammen med dem, hvilke strategier de bruger. Anerkend deres fleksible brug.