Komposition

I skal arbejde med fagbegrebet KOMPOSITION gennem tegning og animation.
Komposition

Beskrivelse

Komposition
Den måde en tekst, et billede, en film eller lign. er bygget op på.

Eksempel:
Når man bygger sin tegning op med figurer i forgrund og baggrund, laver man en komposition.

Til læreren

Del 1: Dialog

  • To og toTo og to
Se på billedet

  • Hvad sker der i billedet?
  • Hvad lægger vi mest mærke til?
  • Kan vi se mere?

Fælles opsamling med lærer

  • Hvad har vi lagt mærke til i billedet?
  • Lægger vi mærke til noget nyt i billedet, når vi bruger ordet komposition?
En julekrybbe med figurerne af Maria, Josef, Jesusbarnet, de tre vise mænd, en engel, og dyr som en ko og et æsel. Stjernen skinner over stallen.

Del 2: Tegneopvarmning

  • EnearbejdeIndividuel
  • Tegn ni rektangler på et stykke A4-papir.
  • Lav forskellige horisontlinjer.
  • Leg med at tegne en stor og en lille cirkel forskellige steder i de ni rum.
  • Storyboard-sketcher i en rød notatbog med forskellige udtryksfulde ansigter tegnet i blæk, omgivet af blyanter og kontorartikler.

    Materialeliste

    • BlyanterBlyanter
    • Farvet karton A4A4 papir

    Del 3: Tegne/klippe-opgave

    • To og toTo og to
    1. I skal klippe tre robotter ud.
    2. Robotterne klippes ud af karton med firkanter. Der må gerne tegnes detaljer på.
    3. Klip øjne og mund ud, så det kan bevæges.
    4. I skal beslutte, hvem der laver den mindste robot.
    5. Gem jeres robotter.
    Tegne/klippe-opgave

    Materialeliste

    • FinelinerFineliner
    • Farvet karton A4Farvet karton A4
    • LærertyggegummiLærertyggegummi
    • SaksSaks
    • Gem jeres tingGem jeres ting

    Del 4: Animationsopgave

    • To og toTo og to
    At stå udenfor

    1. I skal bruge et stykke A2-karton, hvorpå der er tegnet en horisontlinje.
    2. Lav en animation med robotterne, der viser, hvordan den ene er holdt udenfor og sat i baggrunden af de andre.
    3. Vis med to af robotternes kropssprog, hvordan de holder sammen.
    4. Tænk på, hvor I placerer figurerne i billedet – altså hvordan det bliver komponeret.
    5. Læg lyd på. For eksempel kan to robotter kigge på hinanden og fnise.
    Papirklip på en grøn baggrund der viser figurer af karakterer, inklusive en med en hat og en anden med en maske, på en blå baggrund.

    Materialeliste

    • A2 KartonKarton A2
    • LærertyggegummiLærertyggegummi
    • MalertapeMalertape

    Del 5: Dialog i grupper

    • To grupperTo grupper går sammen
    • Se hinandens film.
    • Overvej hvad kompositionen betyder for, hvordan I forstår, hvad der sker i filmen?

    Til læreren

    Del 6: Fælles dialog i klassen

    • Hele klassenHele klassen

    Undersøgelse af forskellige forklaringer af begrebet.

    1. Få først jeres lærer til at modellere en eller flere ordforklaringsstrategier. At modellere betyder, at man tænker højt og viser, hvordan man gør noget.
    2. Lav sammen med jeres lærer en fælles undersøgelse af de forskellige ordforklaringsstrategier, I anvender i klassen, når I skal forklare begrebet.

    Idéer til spørgsmål i den fælles undersøgelse:

    • Kan vi forklare ordet komposition med illustrationsstrategien?
      Eller med demonstrationsstrategien? Eller …?
    • Kan vi forklare begrebet på andre måder nu, end da vi først hørte det?
    Lærerforklaring

    Til læreren

    Anerkend børnenes arbejde ved at lytte til et udpluk af deres beskrivelser.

    Med afsæt i børnenes forklaringer sørg for, at BEGREBET og dets betydning kommer tydeligt frem – brug ordforklaringen med eksempler.

    Lærerforklaring

    Til læreren

    Du skal starte med selv at modellere en ordforklaringsstrategi. Dvs. tænke højt/vise, hvordan du anvender en forklaringsstrategi for klassen.

    Se og evt. print pdf med ordforklaringsstrategierne her.

    Du kan f.eks. sige
    Nu bruger jeg illustrationsstrategien til at forklare, hvad komposition betyder:
    Komposition er for eksempel, at når man bygger sin tegning op med figurer i forgrund og baggrund, laver man en komposition.

    Opmærksomheder i dialogen med eleverne

    • Inddrag elevernes forskellige forklaringer i den fortsatte samtale.
    • Lyt efter de forskellige ordforklaringsstrategier hos eleverne, og undersøg sammen med dem, hvilke strategier de bruger. Anerkend deres fleksible brug.