Komposition
Beskrivelse
Komposition
Den måde en tekst, et billede, en film eller lign. er bygget op på.
Eksempel:
Når man bygger sin tegning op med figurer i forgrund og baggrund, laver man en komposition.
Arbejdsprocess
Når I arbejder med ordet KOMPOSITION, kommer I igennem 6 dele:
Til læreren
Del 3: Tegne/klippe-opgave
- To og to
- I skal klippe tre robotter ud.
- Robotterne klippes ud af karton med firkanter. Der må gerne tegnes detaljer på.
- Klip øjne og mund ud, så det kan bevæges.
- I skal beslutte, hvem der laver den mindste robot.
- Gem jeres robotter.
Del 4: Animationsopgave
- To og to
- I skal bruge et stykke A2-karton, hvorpå der er tegnet en horisontlinje.
- Lav en animation med robotterne, der viser, hvordan den ene er holdt udenfor og sat i baggrunden af de andre.
- Vis med to af robotternes kropssprog, hvordan de holder sammen.
- Tænk på, hvor I placerer figurerne i billedet – altså hvordan det bliver komponeret.
- Læg lyd på. For eksempel kan to robotter kigge på hinanden og fnise.
Del 5: Dialog i grupper
- To grupper går sammen
- Se hinandens film.
- Overvej hvad kompositionen betyder for, hvordan I forstår, hvad der sker i filmen?
Til læreren
Del 6: Fælles dialog i klassen
- Hele klassen
Undersøgelse af forskellige forklaringer af begrebet.
- Få først jeres lærer til at modellere en eller flere ordforklaringsstrategier. At modellere betyder, at man tænker højt og viser, hvordan man gør noget.
- Lav sammen med jeres lærer en fælles undersøgelse af de forskellige ordforklaringsstrategier, I anvender i klassen, når I skal forklare begrebet.
Idéer til spørgsmål i den fælles undersøgelse:
- Kan vi forklare ordet komposition med illustrationsstrategien?
Eller med demonstrationsstrategien? Eller …? - Kan vi forklare begrebet på andre måder nu, end da vi først hørte det?