Personkarakteristik

I skal arbejde med fagbegrebet PERSONKARAKTERISTIK gennem tegning og animation.
Personkarakteristik

Beskrivelse

Personkarakteristik
Beskrivelse af en persons tydeligste kendetegn – både indre og ydre.

Eksempel:
Når man tegner et barn, der kigger frem bag sin mor for at vise, at barnet er genert.

Til læreren

Del 1: Dialog

  • To og toTo og to
Se på billedet

  • Hvad sker der i billedet?
  • Hvad lægger vi mest mærke til?
  • Kan vi se mere?

Fælles opsamling med lærer

  • Hvad har vi lagt mærke til i billedet?
  • Lægger vi mærke til noget nyt i billedet, når vi bruger ordet personkarakteristik?
Fem karakterer står på række foran en højdeopmåling som i en politilineup. De inkluderer en pirat, en varulv, en vampyr, en dværgkonge og en julemand, hver med et nummeret skilt.

Del 2: Tegneopvarmning

  • EnearbejdeIndividuel
  1. Tegn grundformerne trekant, firkant og cirkel på et papir
  2. Tegn dem i forskellige størrelser, leg gerne med formerne, og leg med forskellige greb på blyanten.
  3. Hånden skal aldrig hvile på papiret. Afprøv også på tavle eller whiteboard med store bevægelser.

Se evt. tutorials:
Grundformer: Cirkel
Grundformer: Trekant, firkant

Materialeliste

  • BlyanterBlyanter
  • Farvet karton A4A4 papir

Del 3: Klippe/tegne-opgave

  • To og toTo og to

I skal hver især designe en karakter.

  1. Der skal være forskel på de to typer af karakterer. Der må gerne være stor kontrast fx stor/lille, rund/firkantet, lys/mørk osv.
  2. Lav forskellige skitser til en karakter med grundformerne på papir.
  3. I skal tegne en ’prop’ /en særlig genstand, der beskriver karakteren på skitsen.
  4. F.eks. tyren Ferdinand, der har en blomst i munden og derved viser, at han er en fredelig tyr, en økse, et giftigt æble.
  5. Klip så hver især jeres karakterer ud i karton + den tilhørende ’prop’ – gem det hele.
  6. Snak sammen med din makker om jeres karakterer – hvad kendetegner de to forskellige karakterer?

Se evt. tutorials:
Klip nemme figurer til din animationsfilm

Tegning i notesbog med forskellige udtryk skitseret i rektangler, der viser en række følelser fra glæde til tristhed, omgivet af tegneredskaber.

Materialeliste

  • BlyanterBlyanter
  • A4-papirA4-papir
  • Farvet karton A4Farvet karton A4
  • A2 KartonKarton A2
  • LærertyggegummiLærertyggegummi
  • SaksSaks
  • Gem jeres tingGem jeres ting

Del 4: Animationsopgave

  • To og toTo og to
  1. I skal nu bruge de to karakterer til at lave en lille film.
  2. De to karakterer møder hinanden. Hvad sker der? Find på en historie.
  3. Brug karton som baggrund.
  4. Husk på det, I har lært i jeres ’første film’.

Se evt. tutorial:
Nærbilleder og Insert Camera

Et blåt papirklip-kunstværk, der viser en karakter med en spids hat og en kat ved siden af, begge med udtryksfulde ansigter, på en grøn baggrund.

Materialeliste

  • Farvet karton A4Farvet karton A4
  • A2 KartonKarton A2
  • LærertyggegummiLærertyggegummi
  • MalertapeMalertape
  • SaksSaks

Del 5: Dialog i grupper

  • To grupperTo grupper går sammen
  1. Se hinandens film.
  2. I skal hjælpe hinanden med at give en karakteristik af filmens figurer.

Til læreren

Del 6: Fælles dialog i klassen

  • Hele klassenHele klassen

Undersøgelse af forskellige forklaringer af begrebet.

  1. Få først jeres lærer til at modellere en eller flere ordforklaringsstrategier. At modellere betyder, at man tænker højt og viser, hvordan man gør noget.
  2. Lav sammen med jeres lærer en fælles undersøgelse af de forskellige ordforklaringsstrategier, I anvender i klassen, når I skal forklare begrebet.

Idéer til spørgsmål i den fælles undersøgelse:

  • Kan vi forklare ordet personkarakteristik med illustrationsstrategien?
    Eller med demonstrationsstrategien? Eller …?
  • Kan vi forklare begrebet på andre måder nu, end da vi først hørte det?
Lærerforklaring

Til læreren

Anerkend børnenes arbejde ved at lytte til et udpluk af deres beskrivelser.

Med afsæt i børnenes forklaringer sørg for, at BEGREBET og dets betydning kommer tydeligt frem – brug ordforklaringen med eksempler.

Lærerforklaring

Til læreren

Du skal starte med selv at modellere en ordforklaringsstrategi. Dvs. tænke højt/vise, hvordan du anvender en forklaringsstrategi for klassen.

Se og evt. print pdf med ordforklaringsstrategierne her.

Du kan f.eks. sige:
Nu bruger jeg illustrationsstrategien til at forklare, hvad personkarakteristik betyder:
Personkarakteristik er for eksempel, at når man tegner et barn, der kigger frem bag sin mor, viser man, at barnet er genert.

Opmærksomheder i dialogen med eleverne

  • Inddrag elevernes forskellige forklaringer i den fortsatte samtale.
  • Lyt efter de forskellige ordforklaringsstrategier hos eleverne, og undersøg sammen med dem, hvilke strategier de bruger. Anerkend deres fleksible brug.