Virkemiddel
Beskrivelse
Virkemiddel
Noget man bruger for at opnå en bestemt virkning.
Eksempel:
Når man bruger farven sort for at vise en trist stemning. Så er farven sort et virkemiddel.
Arbejdsprocess
Når I arbejder med ordet VIRKEMIDDEL, kommer I igennem 6 dele:
Til læreren
Del 3: Klippe/tegne-opgave
- To og to
- Gå sammen to og to.
- I skal hver især designe et uhyggeligt monster.
- Klip monstrene direkte ud i karton – vælg kartonfarve, der passer til jeres monster.
- Øjne, tænder laves med grundformer, klippes ud og sættes på med lærertyggegummi.
- Gem jeres ting.
Del 4: Animationsopgave
- To og to
- I skal sætte scenen for en uhyggelig film, hvor jeres to monstre indgår.
- Hvilke virkemidler vil I bruge for at skabe en uhyggelig stemning, som giver en uhyggelig film?
- Leg med farver, med former, lyd, nær-total-billeder og andre virkemidler.
- Husk på det, I har lært i jeres ’første film’. Leg måske med nærbilleder.
Se evt. tutorial:
Nærbilleder og insert camera
Del 5: Dialog i grupper
- To grupper går sammen
- Se hinandens film
- Vis hinanden, hvilke virkemidler, der er brugt i filmen
Til læreren
Del 6: Fælles dialog i klassen
- Hele klassen
Undersøgelse af forskellige forklaringer af begrebet.
- Få først jeres lærer til at modellere en eller flere ordforklaringsstrategier. At modellere betyder, at man tænker højt og viser, hvordan man gør noget.
- Lav sammen med jeres lærer en fælles undersøgelse af de forskellige ordforklaringsstrategier, I anvender i klassen, når I skal forklare begrebet.
Idéer til spørgsmål i den fælles undersøgelse:
- Kan vi forklare ordet virkemiddel med illustrationsstrategien? Eller med demonstrationsstrategien? Eller …?
- Kan vi forklare begrebet på andre måder nu, end da vi først hørte det?