Afsender – modtager

I skal arbejde med fagbegreberne AFSENDER – MODTAGER gennem tegning og animation.

Afsender - modtager

Beskrivelse

Afsender
Den der taler.
Modtager
Den der tales til.

Eksempel:
Når man laver en film, tænker man over om dem, der skal se den, kan forstå den.

Til læreren

Del 1: Dialog

  • To og toTo og to

Se på billedet

  • Hvad sker der i billedet?
  • Hvad lægger vi mest mærke til?
  • Kan vi se mere?
Fælles opsamling med lærer
  • Hvad har vi lagt mærke til i billedet?
  • Lægger vi mærke til noget nyt i billedet, når vi bruger ordene, afsender og modtager?
Afsender - Modtager

Del 2: Tegneopvarmning

  • EnearbejdeIndividuel
  1. Tegn indpakkede gaver i forskellige størrelser og former.
  2. I må gerne antyde, hvad der er indeni.
Billedet viser en flad sammensætning af kunstforsyninger og en tegning på et træbord. Der er tre godt brugte blyanter med viskelædere, en rulle maskeringstape og en sort saks til højre. Nedenfor er et lille, delvist synligt hvidt objekt, der ser ud til at være et ark med klistermærker. Det centrale fokus er et ark papir med stregtegninger af tre balletsko med sløjfer: et par og en enkelt, hver fra forskellige vinkler. Indstillingen antyder en kunstners eller illustrators arbejdsplads, muligvis i gang med at skabe kunstværker relateret til ballet.

Materialeliste

  • BlyanterBlyanter
  • A4-papirA4-papir

Del 3: Klippe/tegne-opgave

  • To og toTo og to

I skal lave en pakke + dens indhold (gaven, der gives).

Det hele skal klippes ud. Øv jer i at klippe direkte ud uden at tegne først.

Hvem skal modtage pakken?

Modtageren kan være til både fiktive og rigtige dyr eller mennesker. I er afsendere af pakken.

Forestil jer, hvem der kunne ønske sig lige præcis den gave, I sender afsted i pakken.

Pakkens indhold skal tydeligt vise, hvem der er modtageren.

De andre i klassen skal kunne gætte, hvem gaven er til. Så hold det hemmeligt.

Sådan gør I:

  1. Klip en firkantet pakke ud af karton.
  2. Klip bånd og sløjfer ud.
  3. Klip eller tegn den ting, der er inde i pakken.
  4. Gem jeres ting.
Billedet viser et bord med kunstnermaterialer og udklip af farvet papir arrangeret på et ark hvidt papir. Til venstre ses tre brugte blyanter, en delvist synlig hvid stickerark og en rulle maskeringstape, samt en sort saks til højre på bordet. På det hvide ark papir er der farvede papirudklip: øverst et orange stykke papir med lodrette linjer skåret ind i det, nedenfor en rød firkant med sorte blomster, og til højre et kødbenet formet papirudklip. Der er også tre blå papirstrimler i forskellige størrelser og en blå papirsløjfe samt to blå vingelignende udskæringer. Opsætningen antyder en kreativ proces eller et håndværksprojekt.
<br />
Billedet viser et bord med kunstnermaterialer og en papirfigur, der forestiller en gave, arrangeret på et ark hvidt papir. Tre brugte blyanter, en delvist synlig hvid stickerark, en rulle maskeringstape og en sort saks ligger spredt til venstre og højre for papiret. På det hvide papir er der placeret farvede papirudklip så de danner en gave: et orange stykke papir med linjer, der fungerer som gavebånd, oven på et rødt stykke papir med sorte blomster, der forestiller selve gaven, og en blå papirsløjfe på toppen. Opsætningen antyder en kreativ proces eller et håndværksprojekt.

Materialeliste

  • BlyanterBlyanter
  • FarveblyaniterFarveblyanter
  • Farvet karton A4Farvet karton A4
  • LærertyggegummiLærertyggegummi
  • SaksSaks
  • Gem jeres tingGem jeres ting

Del 4: Animationsopgave

  • To og toTo og to
  1. Animer åbningen af pakken.
  2. Den skal åbne sig af sig selv, og det, der er indeni, skal komme op lidt efter lidt.

Se evt. tutorials:
Acceleration i animation
Hurtig-langsom-animation

Materialeliste

  • Farvet karton A2Farvet karton A2
  • LærertyggegummiLærertyggegummi
  • MalertapeMalertape

Del 5: Dialog i grupper

  • To grupperTo grupper går sammen
  • Se hinandens film, og gæt hvem gaverne er til.

Til læreren

Del 6: Fælles dialog i klassen

  • Hele klassenHele klassen

Undersøgelse af forskellige forklaringer af begrebet

  1. Få først jeres lærer til at modellere en eller flere ordforklaringsstrategier. At modellere betyder, at man tænker højt og viser, hvordan man gør noget.
  2. Lav sammen med jeres lærer en fælles undersøgelse af de forskellige ordforklaringsstrategier, I anvender i klassen, når I skal forklare begrebet.

Idéer til spørgsmål i den fælles undersøgelse:

  • Kan vi forklare ordene afsender og modtager med illustrationsstrategien? Eller med demonstrationsstrategien? Eller …?
  • Kan vi forklare begrebet på andre måder nu, end da vi først hørte det?
Lærerforklaring

Til læreren

Anerkend børnenes arbejde ved at lytte til et udpluk af deres beskrivelser.

Med afsæt i børnenes forklaringer sørg for, at BEGREBET og dets betydning kommer tydeligt frem – brug ordforklaringen med eksempler.

Lærerforklaring

Til læreren

Du skal starte med selv at modellere en ordforklaringsstrategi. Dvs. tænke højt/vise, hvordan du anvender en forklaringsstrategi for klassen.

Se og evt. print pdf med ordforklaringsstrategierne her.

Du kan f.eks. sige:

Nu bruger jeg illustrationsstrategien til at forklare, hvad afsender - modtager betyder:
Afsender-modtager er, at når man giver en gave, så tænker man over om den, der modtager gaven, kan lide den.

Opmærksomheder i dialogen med eleverne

  • Inddrag elevernes forskellige forklaringer i den fortsatte samtale.
  • Lyt efter de forskellige ordforklaringsstrategier hos eleverne, og undersøg sammen med dem, hvilke strategier de bruger. Anerkend deres fleksible brug.