Afsender – modtager
I skal arbejde med fagbegreberne AFSENDER – MODTAGER gennem tegning og animation.
Beskrivelse
Afsender
Den der taler.
Modtager
Den der tales til.
Eksempel:
Når man laver en film, tænker man over om dem, der skal se den, kan forstå den.
Arbejdsprocess
Til læreren
Del 3: Klippe/tegne-opgave
- To og to
I skal lave en pakke + dens indhold (gaven, der gives).
Det hele skal klippes ud. Øv jer i at klippe direkte ud uden at tegne først.
Hvem skal modtage pakken?
Modtageren kan være til både fiktive og rigtige dyr eller mennesker. I er afsendere af pakken.
Forestil jer, hvem der kunne ønske sig lige præcis den gave, I sender afsted i pakken.
Pakkens indhold skal tydeligt vise, hvem der er modtageren.
De andre i klassen skal kunne gætte, hvem gaven er til. Så hold det hemmeligt.
Sådan gør I:
- Klip en firkantet pakke ud af karton.
- Klip bånd og sløjfer ud.
- Klip eller tegn den ting, der er inde i pakken.
- Gem jeres ting.
Del 4: Animationsopgave
- To og to
- Animer åbningen af pakken.
- Den skal åbne sig af sig selv, og det, der er indeni, skal komme op lidt efter lidt.
Se evt. tutorials:
Acceleration i animation
Hurtig-langsom-animation
Materialeliste
- Farvet karton A2
- Lærertyggegummi
- Malertape
Del 5: Dialog i grupper
- To grupper går sammen
- Se hinandens film, og gæt hvem gaverne er til.
Til læreren
Del 6: Fælles dialog i klassen
- Hele klassen
Undersøgelse af forskellige forklaringer af begrebet
- Få først jeres lærer til at modellere en eller flere ordforklaringsstrategier. At modellere betyder, at man tænker højt og viser, hvordan man gør noget.
- Lav sammen med jeres lærer en fælles undersøgelse af de forskellige ordforklaringsstrategier, I anvender i klassen, når I skal forklare begrebet.
Idéer til spørgsmål i den fælles undersøgelse:
- Kan vi forklare ordene afsender og modtager med illustrationsstrategien? Eller med demonstrationsstrategien? Eller …?
- Kan vi forklare begrebet på andre måder nu, end da vi først hørte det?