Analyse

I skal arbejde med fagbegrebet ANALYSE gennem tegning og animation.

Analyse

Beskrivelse

Analyse
At opdele en helhed i mindre dele for at undersøge, hvad den består af og få ny viden.

Eksempel:
Når man skal finde ud af, hvorfor en person bliver kriminel, må man undersøge forskellige dele af personens liv.

Til læreren

Del 1: Dialog

  • To og toTo og to

Se på billedet

  • Hvad sker der i billedet?
  • Hvad lægger vi mest mærke til?
  • Kan vi se mere?

Fælles opsamling med lærer

  • Hvad har vi lagt mærke til i billedet?
  • Lægger vi mærke til noget nyt i billedet, når vi bruger ordet analyse?
En opslagstavle med noter, billeder og diagrammer forbundet med snore, som ofte ses i en efterforskningsscene. På bordet foran tavlen er der laboratorieudstyr, såsom kolber og et måleglas.

Del 2: Tegneopvarmning

  • EnearbejdeIndividuel
  1. Se på kopien af maleriet, som læreren giver jer.
  2. Lav en hurtig skitse af billedet med blyant.
    Læg mærke til, hvor de forskellige dele er placeret.

Til læreren: HUSK at printe maleriet på forhånd i A3
Kopi af maleri i A3 til hver anden elev (pdf)

Et abstrakt maleri med levende farver og geometriske former. Der er en fremtrædende brug af rød, orange, blå, grøn og beige farver. Formen i billedet kan tolkes som en sammenstilling af fuglelignende figurer og naturmotiver. Den røde og orange form i øverste venstre hjørne ligner et fuglehoved, mens den blå og orange form til højre ligner en anden fugl. Nederst i billedet er der grønne og blå former, der kan ligne landskab eller vand.

Materialeliste

  • BlyanterBlyanter
  • A4-papirA4-papir
  • FotokopiFotokopi

Del 3: Klippe/tegne-opgave

  • To og toTo og to
  1. Tal først om, hvad I ser på maleriet?
  2. Klip jeres maleri-kopi i stykker, på den måde, at I klipper hver farve ud for sig.
  3. Sørg for at gemme delene.
En abstrakt collage på en sort baggrund. Collagen består af flere farvede papirudklip placeret i to grupper. Til venstre er der en lille gruppe bestående af en lysegul figur, en turkis form og en rød-orange form, der ligner en flamme eller en bølge. Til højre er der en større samling af udklip i forskellige former og farver, primært i lyseblå, lyserød, orange og rød. Disse former overlapper hinanden og skaber en kompleks og dynamisk komposition. Baggrunden er sort, hvilket skaber en stærk kontrast til de farvede udklip og fremhæver deres former og farver.

Materialeliste

  • SaksSaks
  • Gem jeres tingGem jeres ting

Del 4: Animationsopgave

  • To og toTo og to

I skal anvende de maleri-dele, I har klippet ud og gemt.

Start med at ligge at delene i tilfældig orden (en bunke) på bordet.

  1. Animér, mens I sorterer i farver
    I skal nu lave en animation, hvor I rydder op i delene, så de kommer til at ligge i rækker med forskellige farver.
    På denne måde finder I frem til hvilke dele, maleriet består af. I laver en farveanalyse af maleriet.
    Vær opmærksom på, at I hele tiden skal rykke delene lidt ad gangen, når I animerer.
  2. Lav nyt maleri, mens I animerer
    Derefter skal I animere dele, så de kommer til at danne et nyt maleri.
En illustration af en rød fugl med et stort øje og en lilla hale, stående på et ben.

Materialeliste

  • A2 KartonKarton A2
  • MalertapeMalertape

Del 5: Dialog i grupper

  • To grupperTo grupper går sammen
  • Se hinandens film.
  • Hvilken farverække er længst? Hvilken er kortest?
  • Kunne I have delt det op i andre kategorier?

Til læreren

Del 6: Fælles dialog i klassen

  • Hele klassenHele klassen

Undersøgelse af forskellige forklaringer af begrebet

  1. Få først jeres lærer til at modellere en eller flere ordforklaringsstrategier. At modellere betyder, at man tænker højt og viser, hvordan man gør noget.
  2. Lav sammen med jeres lærer en fælles undersøgelse af de forskellige ordforklaringsstrategier, I anvender i klassen, når I skal forklare begrebet.

Idéer til spørgsmål i den fælles undersøgelse:

  • Kan vi forklare ordet analyse med illustrationsstrategien? Eller med demonstrationsstrategien? Eller …?
  • Kan vi forklare begrebet på andre måder nu, end da vi først hørte det?
Lærerforklaring

Til læreren

Anerkend børnenes arbejde ved at lytte til et udpluk af deres beskrivelser.

Med afsæt i børnenes forklaringer sørg for, at BEGREBET og dets betydning kommer tydeligt frem – brug ordforklaringen med eksempler.

Lærerforklaring

Til læreren

Du skal starte med selv at modellere en ordforklaringsstrategi. Dvs. tænke højt/vise, hvordan du anvender en forklaringsstrategi for klassen.

Se og evt. print pdf med ordforklaringsstrategierne her.

Du kan f.eks. sige
Nu bruger jeg illustrationsstrategien til at forklare, hvad analyse betyder:
Analyse er for eksempel, at når man skal finde ud af, hvorfor en person bliver kriminel, så må man undersøge forskellige dele af personens liv
.

Opmærksomheder i dialogen med eleverne

  • Inddrag elevernes forskellige forklaringer i den fortsatte samtale.
  • Lyt efter de forskellige ordforklaringsstrategier hos eleverne, og undersøg sammen med dem, hvilke strategier de bruger. Anerkend deres fleksible brug.