Analyse
I skal arbejde med fagbegrebet ANALYSE gennem tegning og animation.
Beskrivelse
Analyse
At opdele en helhed i mindre dele for at undersøge, hvad den består af og få ny viden.
Eksempel:
Når man skal finde ud af, hvorfor en person bliver kriminel, må man undersøge forskellige dele af personens liv.
Arbejdsprocess
Til læreren
Del 2: Tegneopvarmning
- Individuel
- Se på kopien af maleriet, som læreren giver jer.
- Lav en hurtig skitse af billedet med blyant.
Læg mærke til, hvor de forskellige dele er placeret.
Til læreren: HUSK at printe maleriet på forhånd i A3
Kopi af maleri i A3 til hver anden elev (pdf)
Del 4: Animationsopgave
- To og to
I skal anvende de maleri-dele, I har klippet ud og gemt.
Start med at ligge at delene i tilfældig orden (en bunke) på bordet.
- Animér, mens I sorterer i farver
I skal nu lave en animation, hvor I rydder op i delene, så de kommer til at ligge i rækker med forskellige farver.
På denne måde finder I frem til hvilke dele, maleriet består af. I laver en farveanalyse af maleriet.
Vær opmærksom på, at I hele tiden skal rykke delene lidt ad gangen, når I animerer. - Lav nyt maleri, mens I animerer
Derefter skal I animere dele, så de kommer til at danne et nyt maleri.
Del 5: Dialog i grupper
- To grupper går sammen
- Se hinandens film.
- Hvilken farverække er længst? Hvilken er kortest?
- Kunne I have delt det op i andre kategorier?
Til læreren
Del 6: Fælles dialog i klassen
- Hele klassen
Undersøgelse af forskellige forklaringer af begrebet
- Få først jeres lærer til at modellere en eller flere ordforklaringsstrategier. At modellere betyder, at man tænker højt og viser, hvordan man gør noget.
- Lav sammen med jeres lærer en fælles undersøgelse af de forskellige ordforklaringsstrategier, I anvender i klassen, når I skal forklare begrebet.
Idéer til spørgsmål i den fælles undersøgelse:
- Kan vi forklare ordet analyse med illustrationsstrategien? Eller med demonstrationsstrategien? Eller …?
- Kan vi forklare begrebet på andre måder nu, end da vi først hørte det?