Budskab
I skal arbejde med fagbegrebet BUDSKAB gennem tegning og animation.
Beskrivelse
Budskab
Noget vigtigt som en tekst, et billede, en film eller lign. forsøger at sige til modtageren.
Eksempel:
Når en historie handler om to, der skændes, kan budskabet være, at du skal tænke over, hvordan du taler til andre.
Arbejdsprocess
Til læreren
Del 3: Klippe/tegne-opgave
- To og to
- I skal hver især lave et dyr.
Dyret kan godt have menneskekrop. - I skal tegne dyret på karton med den hånd, I normalt ikke tegner med.
- Klip dyret ud i dele, så I kan få dyret til at bevæge sig. Brug lærertyggegummi. Her må I bruge jeres ‘gode’ hånd, når I klipper.
- Gem jeres ting.
Del 4: Animationsopgave
- To og to
- I skal lave en animation, der har et tydeligt budskab. De to dyr skal indgå i jeres animationsfilm.
- I kan vælge mellem de her tre budskaber:
- Hjælp hinanden
- Pas på naturen
- Det er okay at lave fejl
- Overvej, hvordan I afleverer det budskab, I har valgt, til dem, der skal se filmen.
- Lav de ting, I har brug for, for at få budskabet igennem.
Se evt tutorial:
Storyboard tutorial.
Materialeliste
- Farvet karton A4
- Karton A2
- Lærertyggegummi
- Malertape
- Saks
Del 5: Dialog i grupper
- To grupper går sammen
- Se hinandens film.
- Gæt på, hvad hinandens budskaber er.
- Snak om, hvordan I kan se det i filmene.
Til læreren
Del 6: Fælles dialog i klassen
- Hele klassen
Undersøgelse af forskellige forklaringer af begrebet
- Få først jeres lærer til at modellere en eller flere ordforklaringsstrategier. At modellere betyder, at man tænker højt og viser, hvordan man gør noget.
- Lav sammen med jeres lærer en fælles undersøgelse af de forskellige ordforklaringsstrategier, I anvender i klassen, når I skal forklare begrebet.
Idéer til spørgsmål i den fælles undersøgelse:
- Kan vi forklare ordet budskab med illustrationsstrategien? Eller med demonstrationsstrategien? Eller …?
- Kan vi forklare begrebet på andre måder nu, end da vi først hørte det?