Budskab

I skal arbejde med fagbegrebet BUDSKAB gennem tegning og animation.

Budskab

Beskrivelse

Budskab
Noget vigtigt som en tekst, et billede, en film eller lign. forsøger at sige til modtageren.

Eksempel:
Når en historie handler om to, der skændes, kan budskabet være, at du skal tænke over, hvordan du taler til andre.

Til læreren

Del 1: Dialog

  • To og toTo og to

Se på billedet

  • Hvad sker der i billedet?
  • Hvad lægger vi mest mærke til?
  • Kan vi se mere?

Fælles opsamling med lærer

  • Hvad har vi lagt mærke til i billedet?
  • Lægger vi mærke til noget nyt i billedet, når vi bruger ordet budskab?
En voksen læser en bog for to børn. Det ene barn forestiller sig en glad bjørn, mens det andet barn forestiller sig en vred bjørn.

Del 2: Tegneopvarmning

  • EnearbejdeIndividuel
  1. Tegn jeres yndlingsdyr med den hånd, I normalt ikke bruger.
  2. Hvis I vil, kan I farve dyret – også med modsatte hånd. Farv gerne uden for stregerne.
Billedet viser et kreativt arbejdsområde med tegneforsyninger og en tegning på et træbord. Til venstre ligger tre velbrugte blyanter og en delvist synlig hvid stickerark ved siden af en rulle maskeringstape. Til højre er der en sort saks og en blå blyant. Centralt i billedet er der et stykke hvidt papir med en enkel linjetegning af en stor fugl, sandsynligvis en stork, baseret på den lange hals, lange ben og karakteristiske næb. Opsætningen giver indtryk af en kunstners midlertidige arbejdsstation, muligvis i et hjemmeligt miljø.

Materialeliste

  • BlyanterBlyanter
  • FarveblyaniterFarveblyanter
  • A4-papirA4-papir

Del 3: Klippe/tegne-opgave

  • To og toTo og to
  1. I skal hver især lave et dyr.
    Dyret kan godt have menneskekrop.
  2. I skal tegne dyret på karton med den hånd, I normalt ikke tegner med.
  3. Klip dyret ud i dele, så I kan få dyret til at bevæge sig. Brug lærertyggegummi. Her må I bruge jeres ‘gode’ hånd, når I klipper.
  4. Gem jeres ting.
Billedet viser et kreativt arbejdsområde med tegneforsyninger og papirfigurer på et træbord. Til venstre ses tre blyanter, en delvist synlig hvid stickerark, og til højre en rulle maskeringstape og en sort saks. I midten ligger et ark papir med forskellige papirudklip: en orange kjole med blomstermotiver, et portræt af en æsel set forfra, og to par ben med orange sokker og sorte sko. Sammenstillingen af kjole, æsel og ben skaber et sjovt og quirky billede, der giver indtryk af et kreativt projekt eller en børneaktivitet.
Billedet viser et kreativt arbejdsområde med forskellige kunstmaterialer og en sammensat papirfigur på et hvidt ark. Tre velbrugte blyanter, et delvist synligt hvidt stickerark, en rulle maskeringstape og en sort saks ligger til venstre og højre for arket. På papiret er der en papirfigur sammensat af flere dele: et orange kjolestykke med blomstermønster og en tegning af et æselhoved, samt beige papirarme og -ben med orange sokker og gråsko. Dette udgør en fantasifuld figur med æselhovedet og en orange kjole. Opsætningen antyder en del af en kunsthåndværksproces.

Materialeliste

  • BlyanterBlyanter
  • Farvet karton A4Farvet karton A4
  • LærertyggegummiLærertyggegummi
  • SaksSaks
  • Gem jeres tingGem jeres ting

Del 4: Animationsopgave

  • To og toTo og to
  1. I skal lave en animation, der har et tydeligt budskab. De to dyr skal indgå i jeres animationsfilm.
  2. I kan vælge mellem de her tre budskaber:
    • Hjælp hinanden
    • Pas på naturen
    • Det er okay at lave fejl
  3. Overvej, hvordan I afleverer det budskab, I har valgt, til dem, der skal se filmen.
  4. Lav de ting, I har brug for, for at få budskabet igennem.

Se evt tutorial:
Storyboard tutorial.

Materialeliste

  • Farvet karton A4Farvet karton A4
  • A2 KartonKarton A2
  • LærertyggegummiLærertyggegummi
  • MalertapeMalertape
  • SaksSaks

Del 5: Dialog i grupper

  • To grupperTo grupper går sammen
  • Se hinandens film.
  • Gæt på, hvad hinandens budskaber er.
  • Snak om, hvordan I kan se det i filmene.

Til læreren

Del 6: Fælles dialog i klassen

  • Hele klassenHele klassen

Undersøgelse af forskellige forklaringer af begrebet

  1. Få først jeres lærer til at modellere en eller flere ordforklaringsstrategier. At modellere betyder, at man tænker højt og viser, hvordan man gør noget.
  2. Lav sammen med jeres lærer en fælles undersøgelse af de forskellige ordforklaringsstrategier, I anvender i klassen, når I skal forklare begrebet.

Idéer til spørgsmål i den fælles undersøgelse:

  • Kan vi forklare ordet budskab med illustrationsstrategien? Eller med demonstrationsstrategien? Eller …?
  • Kan vi forklare begrebet på andre måder nu, end da vi først hørte det?
Lærerforklaring

Til læreren

Anerkend børnenes arbejde ved at lytte til et udpluk af deres beskrivelser.

Med afsæt i børnenes forklaringer sørg for, at BEGREBET og dets betydning kommer tydeligt frem – brug ordforklaringen med eksempler.

Lærerforklaring

Til læreren

Du skal starte med selv at modellere en ordforklaringsstrategi. Dvs. tænke højt/vise, hvordan du anvender en forklaringsstrategi for klassen.

Se og evt. print pdf med ordforklaringsstrategierne her.

Du kan f.eks. sige:

Nu bruger jeg illustrationsstrategien til at forklare, hvad budskab betyder:
Budskab er for eksempel, at når en historie handler om to, der skændes, kan budskabet være, at du skal tænke over, hvordan du taler til andre.

Opmærksomheder i dialogen med eleverne

  • Inddrag elevernes forskellige forklaringer i den fortsatte samtale.
  • Lyt efter de forskellige ordforklaringsstrategier hos eleverne, og undersøg sammen med dem, hvilke strategier de bruger. Anerkend deres fleksible brug.