Fortæller
I skal arbejde med fagbegrebet FORTÆLLER gennem tegning og animation.
Beskrivelse
Fortæller
Den figur i en novelle, roman, film eller lign. som fortæller historien.
Eksempel:
Når en forfatter vælger at lade en mor være hende, der fortæller historie
Arbejdsprocess
Til læreren
Del 2: Tegneopvarmning
- Individuel
- Tegn grundformerne trekant, firkant og cirkel på et papir.
- Tegn dem i forskellige størrelser, leg gerne med formerne, og leg med forskellige greb på blyanten.
- Hånden skal aldrig hvile på papiret. Afprøv også på tavle eller whiteboard med store bevægelser.
Se evt. tutorials:
Grundformer: Cirkel
Grundformer: Trekant, firkant
Del 3: Klippe/tegne-opgave
- To og to
- I skal hver især tegne en ting fra ‘køkkenet’.
- I skal hver især klippe to hvide ovaler ud og to små sorte cirkler. Det skal være øjne. Dem skal I sætte på jeres ting fra køkkenet
- Så har I to karakterer.
- Gem dem
Del 4: Animationsopgave
- To og to
I skal lave en animationsfilm med de to karakterer, I har lavet af køkkenting.
- Der skal være en fortællerstemme, der fortæller, hvad der sker i filmen.
- Køkkentingene må ikke selv sige noget.
- Fortællerstemmen skal begynde med at sige: “Der var engang…”.
- Den ene af tingene synes, at dén er den vigtigste i køkkenet.
- En af jer skal være fortæller og indtale fortællingen.
Lav eventuelt en køkkenbaggrund. Tegn med firkanter.
Se evt. tutorials:
Sådan laver man øjenblink
Når du laver lyd
Indsæt pauser
Materialeliste
- Farvet karton A4
- Karton A2
- Lærertyggegummi
- Malertape
- Saks
Del 5: Dialog i grupper
- To grupper går sammen
- Se hinandens film. Først uden lyd. Dernæst med lyd.
- Læg mærke til, hvordan fortælleren hjælper med at forstå handlingen.
- Hvordan ville I have forstået filmen, hvis der ikke havde været en fortæller?
Til læreren
Del 6: Fælles dialog i klassen
- Hele klassen
Undersøgelse af forskellige forklaringer af begrebet.
- Få først jeres lærer til at modellere en eller flere ordforklaringsstrategier. At modellere betyder, at man tænker højt og viser, hvordan man gør noget.
- Lav sammen med jeres lærer en fælles undersøgelse af de forskellige ordforklaringsstrategier, I anvender i klassen, når I skal forklare begrebet.
Idéer til spørgsmål i den fælles undersøgelse:
- Kan vi forklare ordet fortæller med illustrationsstrategien? Eller med demonstrationsstrategien? Eller …?
- Kan vi forklare begrebet på andre måder nu, end da vi først hørte det?