Fortæller

I skal arbejde med fagbegrebet FORTÆLLER gennem tegning og animation.

Fortæller

Beskrivelse

Fortæller
Den figur i en novelle, roman, film eller lign. som fortæller historien.

Eksempel:
Når en forfatter vælger at lade en mor være hende, der fortæller historie

Til læreren

Del 1: Dialog

  • To og toTo og to
Se på billedet

  • Hvad sker der i billedet?
  • Hvad lægger vi mest mærke til?
  • Kan vi se mere?
Fælles opsamling med lærer
  • Hvad har vi lagt mærke til i billedet?
  • Lægger vi mærke til noget nyt i billedet, når vi bruger ordet fortæller?
To dukkeførere styrer marionetdukker i en dukketeaterforestilling, mens publikum ser på.

Del 2: Tegneopvarmning

  • EnearbejdeIndividuel
  1. Tegn grundformerne trekant, firkant og cirkel på et papir.
  2. Tegn dem i forskellige størrelser, leg gerne med formerne, og leg med forskellige greb på blyanten.
  3. Hånden skal aldrig hvile på papiret. Afprøv også på tavle eller whiteboard med store bevægelser.

Se evt. tutorials:
Grundformer: Cirkel
Grundformer: Trekant, firkant

Et arbejdsområde med skitseudstyr og en tegning af geometriske former som cirkler, trekanter og rektangler på hvidt papir.

Materialeliste

  • BlyanterBlyanter
  • Farvet karton A4A4 papir

Del 3: Klippe/tegne-opgave

  • To og toTo og to
  1. I skal hver især tegne en ting fra ‘køkkenet’.
  2. I skal hver især klippe to hvide ovaler ud og to små sorte cirkler. Det skal være øjne. Dem skal I sætte på jeres ting fra køkkenet
  3. Så har I to karakterer.
  4. Gem dem
Et kreativt papirklip af en grøn kande og en gul gaffel på hvidt papir, med tegneudstyr og tape ved siden af.
En sjov papirkunst der forestiller en grøn kande med øjne og en gul gaffel med øjne, skabende karakterer på hvidt papir.

Materialeliste

  • Farvet karton A4Farvet karton A4
  • LærertyggegummiLærertyggegummi
  • SaksSaks
  • Gem jeres tingGem jeres ting

Del 4: Animationsopgave

  • To og toTo og to

I skal lave en animationsfilm med de to karakterer, I har lavet af køkkenting.

  1. Der skal være en fortællerstemme, der fortæller, hvad der sker i filmen.
  2. Køkkentingene må ikke selv sige noget.
  3. Fortællerstemmen skal begynde med at sige: “Der var engang…”.
  4. Den ene af tingene synes, at dén er den vigtigste i køkkenet.
  5. En af jer skal være fortæller og indtale fortællingen.

Lav eventuelt en køkkenbaggrund. Tegn med firkanter.

Se evt. tutorials:
Sådan laver man øjenblink
Når du laver lyd
Indsæt pauser

Materialeliste

  • Farvet karton A4Farvet karton A4
  • A2 KartonKarton A2
  • LærertyggegummiLærertyggegummi
  • MalertapeMalertape
  • SaksSaks

Del 5: Dialog i grupper

  • To grupperTo grupper går sammen
  • Se hinandens film. Først uden lyd. Dernæst med lyd.
  • Læg mærke til, hvordan fortælleren hjælper med at forstå handlingen.
  • Hvordan ville I have forstået filmen, hvis der ikke havde været en fortæller?

Til læreren

Del 6: Fælles dialog i klassen

  • Hele klassenHele klassen

Undersøgelse af forskellige forklaringer af begrebet.

  1. Få først jeres lærer til at modellere en eller flere ordforklaringsstrategier. At modellere betyder, at man tænker højt og viser, hvordan man gør noget.
  2. Lav sammen med jeres lærer en fælles undersøgelse af de forskellige ordforklaringsstrategier, I anvender i klassen, når I skal forklare begrebet.

Idéer til spørgsmål i den fælles undersøgelse:

  • Kan vi forklare ordet fortæller med illustrationsstrategien? Eller med demonstrationsstrategien? Eller …?
  • Kan vi forklare begrebet på andre måder nu, end da vi først hørte det?
Lærerforklaring

Til læreren

Anerkend børnenes arbejde ved at lytte til et udpluk af deres beskrivelser.

Med afsæt i børnenes forklaringer sørg for, at BEGREBET og dets betydning kommer tydeligt frem – brug ordforklaringen med eksempler.

Lærerforklaring

Til læreren

Du skal starte med selv at modellere en ordforklaringsstrategi. Dvs. tænke højt/vise, hvordan du anvender en forklaringsstrategi for klassen.

Se og evt. print pdf med ordforklaringsstrategierne her.

Du kan f.eks. sige:
Nu bruger jeg illustrationsstrategien til at forklare, hvad fortæller betyder:
Fortæller er for eksempel, når en forfatter vælger at lade en mor være hende, der fortæller historien.

Opmærksomheder i dialogen med eleverne

  • Inddrag elevernes forskellige forklaringer i den fortsatte samtale.
  • Lyt efter de forskellige ordforklaringsstrategier hos eleverne, og undersøg sammen med dem, hvilke strategier de bruger. Anerkend deres fleksible brug.