Fortolkning
Beskrivelse
Fortolkning
At forklare hvad meningen eller hensigten med en bog, en film, et billede eller lign. kan være, efter at man har lavet en analyse.
Eksempel:
Når man omsætter en roman til en film, viser man, hvad teksten betyder. Man laver en fortolkning.
Arbejdsprocess
Til læreren
Del 2: Tegneopvarmning
- Individuel
- Tegn grundformerne trekant, firkant og cirkel på et papir.
- Tegn dem i forskellige størrelser, leg gerne med formerne, og leg med forskellige greb på blyanten.
- Hånden skal aldrig hvile på papiret. Afprøv også på tavle eller whiteboard med store bevægelser.
Del 4: Animationsopgave
- To og to
- Se filmen af Heider og Simmel og tal om, hvad der sker i den. Hvordan fortolker I, hvad der sker?.
- Lav en film med de tre figurer, I har lavet, hvor der opstår venskaber og fjendskaber mellem figurerne.
Brug de tre rektangler på en eller anden måde (som redskab, en forhindring, hjælpemiddel…)
Se evt. tutorials:
Acceleration i animation
Hurtig – langsom animation
Materialeliste
- Karton A2
- Lærertyggegummi
- Malertape
Del 5: Dialog i grupper
- To grupper går sammen
- Se hinandens film.
- Hvordan fortolker I filmene?.
Til læreren
Del 6: Fælles dialog i klassen
- Hele klassen
Undersøgelse af forskellige forklaringer af begrebet
- Få først jeres lærer til at modellere en eller flere ordforklaringsstrategier. At modellere betyder, at man tænker højt og viser, hvordan man gør noget.
- Lav sammen med jeres lærer en fælles undersøgelse af de forskellige ordforklaringsstrategier, I anvender i klassen, når I skal forklare begrebet.
Idéer til spørgsmål i den fælles undersøgelse:
- Kan vi forklare ordet fortolkning med illustrationsstrategien?
Eller med demonstrationsstrategien?
Eller …? - Kan vi forklare begrebet på andre måder nu, end da vi først hørte det?