Fortolkning

I skal arbejde med fagbegrebet FORTOLKNING gennem tegning og animation.
Fortolkning

Beskrivelse

Fortolkning
At forklare hvad meningen eller hensigten med en bog, en film, et billede eller lign. kan være, efter at man har lavet en analyse.

Eksempel:
Når man omsætter en roman til en film, viser man, hvad teksten betyder. Man laver en fortolkning.

Til læreren

Del 1: Dialog

  • To og toTo og to
Se på billedet

  • Hvad sker der i billedet?
  • Hvad lægger vi mest mærke til?
  • Kan vi se mere?

Fælles opsamling med lærer

  • Hvad har vi lagt mærke til i billedet?
  • Lægger vi mærke til noget nyt i billedet, når vi bruger ordet fortolkning?
En lille konge sidder på en stor trone og ser vredt ud, mens en kunstner maler et billede af en større og muskuløs konge med en krone og et vredt udtryk.

Del 2: Tegneopvarmning

  • EnearbejdeIndividuel
  1. Tegn grundformerne trekant, firkant og cirkel på et papir.
  2. Tegn dem i forskellige størrelser, leg gerne med formerne, og leg med forskellige greb på blyanten.
  3. Hånden skal aldrig hvile på papiret. Afprøv også på tavle eller whiteboard med store bevægelser.

Materialeliste

  • BlyanterBlyanter
  • A4-papirA4-papir

Del 3: Klippe/tegne-opgave

  • To og toTo og to
  1. Klip tre figurer ud af grundformer i forskellige størrelser og farver.
  2. Klip tre smalle rektangler ud.
  3. Gem jeres tre figurer og tre rektangler.
En abstrakt komposition på hvidt papir med en lilla cirkel, en orange trekant, en blå firkant og grønne vertikale rektangler, omgivet af tegneudstyr og tape.

Materialeliste

  • Farvet karton A4Farvet karton A4
  • SaksSaks
  • Gem jeres tingGem jeres ting

Del 4: Animationsopgave

  • To og toTo og to
  1. Se filmen af Heider og Simmel og tal om, hvad der sker i den. Hvordan fortolker I, hvad der sker?.
  2. Lav en film med de tre figurer, I har lavet, hvor der opstår venskaber og fjendskaber mellem figurerne.

Brug de tre rektangler på en eller anden måde (som redskab, en forhindring, hjælpemiddel…)

Se evt. tutorials:
Acceleration i animation
Hurtig – langsom animation

Materialeliste

  • A2 KartonKarton A2
  • LærertyggegummiLærertyggegummi
  • MalertapeMalertape

Del 5: Dialog i grupper

  • To grupperTo grupper går sammen
  • Se hinandens film.
  • Hvordan fortolker I filmene?.

Til læreren

Del 6: Fælles dialog i klassen

  • Hele klassenHele klassen

Undersøgelse af forskellige forklaringer af begrebet

  1. Få først jeres lærer til at modellere en eller flere ordforklaringsstrategier. At modellere betyder, at man tænker højt og viser, hvordan man gør noget.
  2. Lav sammen med jeres lærer en fælles undersøgelse af de forskellige ordforklaringsstrategier, I anvender i klassen, når I skal forklare begrebet.

Idéer til spørgsmål i den fælles undersøgelse:

  • Kan vi forklare ordet fortolkning med illustrationsstrategien?
    Eller med demonstrationsstrategien?
    Eller …?
  • Kan vi forklare begrebet på andre måder nu, end da vi først hørte det?
Lærerforklaring

Til læreren

Anerkend børnenes arbejde ved at lytte til et udpluk af deres beskrivelser.

Med afsæt i børnenes forklaringer sørg for, at BEGREBET og dets betydning kommer tydeligt frem – brug ordforklaringen med eksempler.

Lærerforklaring

Til læreren

Du skal starte med selv at modellere en ordforklaringsstrategi. Dvs. tænke højt/vise, hvordan du anvender en forklaringsstrategi for klassen.

Se og evt. print pdf med ordforklaringsstrategierne her.

Du kan f.eks. sige:
Nu bruger jeg illustrationsstrategien til at forklare, hvad fortolkning betyder:
Fortolkning er for eksempel, at når man omsætter en roman til en film, viser man, hvad teksten betyder. Man laver en fortolkning.

Opmærksomheder i dialogen med eleverne

  • Inddrag elevernes forskellige forklaringer i den fortsatte samtale.
  • Lyt efter de forskellige ordforklaringsstrategier hos eleverne, og undersøg sammen med dem, hvilke strategier de bruger. Anerkend deres fleksible brug.