Genre

I skal arbejde med fagbegrebet GENRE gennem tegning og animation.
Genre

Beskrivelse

Genre
En tekst, et billede eller en film, som kan genkendes på nogle karakteristiske træk.

Eksempel:
Når en film bruger mange effekter til at skabe uhygge, er genren nok en gyser.

Til læreren

Del 1: Dialog

  • To og toTo og to
Se på billedet

  • Hvad sker der i billedet?
  • Hvad lægger vi mest mærke til?
  • Kan vi se mere?

Fælles opsamling med lærer

  • Hvad har vi lagt mærke til i billedet?
  • Lægger vi mærke til noget nyt i billedet, når vi bruger ordet genre?
En bogreol fyldt med bøger og forskellige genstande, herunder en søstjerne, en kranie med en kniv, et skib i en flaske, en snekugle, en UFO-model og en Eiffel-tårn-model med hjerter.

Del 2: Tegneopvarmning

  • EnearbejdeIndividuel
  1. Tegn to hurtige tegninger med grundformer (tutorial) og streger.
  2. Den ene tegning skal være med sort, den anden tegning skal være med en lys farve.

Se evt. tutorials:
Grundformer: Cirkel
Grundformer: Trekant, firkant

Et bord med skitseudstyr og to tegninger af abstrakte former; den øverste i rødt og den nederste i sort, på hvidt papir.

Materialeliste

  • FarveblyaniterFarveblyanter
  • A4-papirA4-papir

Del 3: Klippe/tegne-opgave

  • To og toTo og to
  1. I skal vælge en genre:
  2. – western
    – gyser
    – eventyr

    Undersøg kendetegn på den genre, I har valgt, før I går i gang.

  3. Når I har valgt og undersøgt en genre, skal I lave to figurer og en baggrund, der passer til genren.
  4. Gem figurerne.
Papirkunst på blå baggrund der viser udklip af en cowboyhat, en pistol, en kranie, en gravsten og to gule kroner.

Materialeliste

  • BlyanterBlyanter
  • FarveblyaniterFarveblyanter
  • Farvet karton A4Farvet karton A4
  • Farvet karton A2Farvet karton A2
  • SaksSaks
  • Gem jeres tingGem jeres ting

Del 4: Animationsopgave

  • To og toTo og to
  1. Lav en film med jeres to figurer, hvor I skal gøre det meget tydeligt hvilken genre, I har valgt.
  2. Det skal vises gennem figurerne, bevægelserne og handlingen i filmen.

Se evt. tutorial:
Nærbilleder og Insert Camera

Materialeliste

  • Farvet karton A4Farvet karton A4
  • A2 KartonKarton A2
  • LærertyggegummiLærertyggegummi
  • MalertapeMalertape
  • SaksSaks

Del 5: Dialog i grupper

  • To grupperTo grupper går sammen
  1. Se hinandens film.
  2. Kan I gætte genren? Og forklare hvordan I kunne gætte det?.

Til læreren

Del 6: Fælles dialog i klassen

  • Hele klassenHele klassen

Undersøgelse af forskellige forklaringer af begrebet.

  1. Få først jeres lærer til at modellere en eller flere ordforklaringsstrategier. At modellere betyder, at man tænker højt og viser, hvordan man gør noget.
  2. Lav sammen med jeres lærer en fælles undersøgelse af de forskellige ordforklaringsstrategier, I anvender i klassen, når I skal forklare begrebet.

Idéer til spørgsmål i den fælles undersøgelse:

  • Kan vi forklare ordet genre med illustrationsstrategien?
    Eller med demonstrationsstrategien? Eller …?
  • Kan vi forklare begrebet på andre måder nu, end da vi først hørte det?
Lærerforklaring

Til læreren

Anerkend børnenes arbejde ved at lytte til et udpluk af deres beskrivelser.

Med afsæt i børnenes forklaringer sørg for, at BEGREBET og dets betydning kommer tydeligt frem – brug ordforklaringen med eksempler.

Lærerforklaring

Til læreren

Du skal starte med selv at modellere en ordforklaringsstrategi. Dvs. tænke højt/vise, hvordan du anvender en forklaringsstrategi for klassen.

Se og evt. print pdf med ordforklaringsstrategierne her.

Du kan f.eks. sige:
Nu bruger jeg illustrationsstrategien til at forklare, hvad genre betyder:
Genre er for eksempel, at når en film bruger mange effekter til at skabe uhygge, så er genren nok en gyser.

Opmærksomheder i dialogen med eleverne

  • Inddrag elevernes forskellige forklaringer i den fortsatte samtale.
  • Lyt efter de forskellige ordforklaringsstrategier hos eleverne, og undersøg sammen med dem, hvilke strategier de bruger. Anerkend deres fleksible brug.