Kommunikation
Beskrivelse
Kommunikation
Udveksling af meddelelser gennem sprog eller tegn
Eksempel:
Når man i fællesskab skal blive enige om, hvad man vil lave, må man tale om det. Man må have en kommunikation.
Arbejdsprocess
Når I arbejder med ordet KOMMUNIKATION, kommer I igennem 6 dele:
Til læreren
Del 2: Tegneopvarmning
- Individuel
- Tegn skitser af forskellige emoji-ansigter på et stykke papir med blyant.
- Lav så mange som mulige. Læg mærke til hvor forskellige udtryk, de kan have. De kan være bange, overraskede, sure, glade osv.
- I må gerne se eksempler på jeres telefon, computer mv.
Del 3: Klippe/tegne-opgave
- To og to
- I skal hver især lave fire forskellige emojis. De skal være ca. 5 cm i diameter.
- De skal udtrykke forskellige følelser.
- I skal klippe dem ud i gult karton – og klippe øjne, mund mv. ud i karton.
- Gem dem i jeres mappe.
Se evt. tutorial:
Klippetutorial
Del 4: Animationsopgave
- To og to
I skal lave en film, hvor to emojis kommunikerer.
Emojisene udveksler beskeder til hinanden.
Det kan være med ord, tegninger, postkort, hemmelige koder, med mobilen…
I skal vise med de emoji-ansigter, I har lavet, hvordan kommunikationen forløber.
Eksempel:
Den ene emoji sender et postkort til den anden emoji. Den, der modtager postkortet, bliver glad – eller…?
Byt ud med de emojis I har lavet, så man kan se, hvordan kommunikationen mellem dem påvirker deres humør.
Materialeliste
- Farvet karton A4
- Karton A2
- Lærertyggegummi
- Saks
Del 5: Dialog i grupper
- To grupper går sammen
- Se hinandens film.
- Tal om, hvad I lægger mærke til i hinandens film.
- Hvad sker der med kommunikationen?
Til læreren
Del 6: Fælles dialog i klassen
- Hele klassen
Undersøgelse af forskellige forklaringer af begrebet.
- Få først jeres lærer til at modellere en eller flere ordforklaringsstrategier. At modellere betyder, at man tænker højt og viser, hvordan man gør noget.
- Lav sammen med jeres lærer en fælles undersøgelse af de forskellige ordforklaringsstrategier, I anvender i klassen, når I skal forklare begrebet.
Idéer til spørgsmål i den fælles undersøgelse:
- Kan vi forklare ordet kommunikation med illustrationsstrategien? Eller med demonstrationsstrategien? Eller …?
- Kan vi forklare begrebet på andre måder nu, end da vi først hørte det?