Metafor

I skal arbejde med fagbegrebet METAFOR gennem tegning og animation.

Metafor

Beskrivelse

Metafor
Et konkret udtryk som bruges til at forklare noget abstrakt.

Eksempel:
Når man tegner en person med sommerfugle i maven, er det for at vise, at personen er nervøs.

Til læreren

Del 1: Dialog

  • To og toTo og to
Se på billedet

  • Hvad sker der i billedet?
  • Hvad lægger vi mest mærke til?
  • Kan vi se mere?

Fælles opsamling med lærer

  • Hvad har vi lagt mærke til i billedet?
  • Lægger vi mærke til noget nyt i billedet, når vi bruger ordet metafor?
To ugler, der har håndklæder om sig, befinder sig i en skov. Den ene ugle slapper af i en liggestol med en bog, mens den anden står op. I forgrunden er der tre ugler, der stikker hovederne op fra et hul i jorden.

Del 2: Tegneopvarmning

  • EnearbejdeIndividuel
  1. Tegn blomster med cirkler og ovaler
På billedet ses et hvidt papirark med en tegning af forskellige blomster i frihåndsstile. Blomsterne er tegnet i konturer med varierende tykkelser, og hver blomst har forskellige antal af kronblade og detaljer, hvilket giver et dynamisk og kunstnerisk udtryk. Til venstre for papiret er der en stak viskelædere og nogle blyanter, og til højre ses en rulle maskeringstape og en saks, samt et par penne med blåt og sort blæk foran. Baggrunden ser ud til at være en bordplade af kork eller et lignende materiale. Den samlede scene antyder et kreativt arbejdsområde, muligvis i forbindelse med en tegneopgave eller et designprojekt.

Materialeliste

  • BlyanterBlyanter
  • A4-papirA4-papir

Del 3: Tegne- og klippeopgave

  • To og toTo og to
“Du er en blomst”

  1. I skal hver især lave en person af grundformer.
  2. Klip en håndfuld blomsterblade ud. De skal ikke være for små.
  3. Gem det hele.
Håndlavet papirudklip af en smilende kvindelig figur med brunt hår, grøn overdel, rød nederdel og blå ben, sammen med orange bladudklip og tegneredskaber på en håndværksoverflade.

Materialeliste

  • Farvet karton A4Farvet karton A4
  • LærertyggegummiLærertyggegummi
  • SaksSaks
  • Gem jeres tingGem jeres ting

Del 4: Animationsopgave

  • To og toTo og to
  1. I skal lave en film, hvor replikken, “du er som en blomst” skal indgå.
  2. De to personer, I har lavet, ser på hinanden.
  3. Den ene siger sætningen: “du er som en blomst”.
  4. På den anden persons hoved sættes blomsterdelene på en for en. Film stille og roligt klip for klip.
Papirklip af en figur forestillende en kvinde med kronblad-hår i orange, grøn bluse, rød nederdel, og blå ben, med tegneredskaber og saks på en brun håndværksflade.
Papirklip af en figur forestillende en kvinde med kronblad-hår i orange, grøn bluse, rød nederdel, og blå ben, med tegneredskaber og saks på en brun håndværksflade.

Materialeliste

  • Farvet karton A4Farvet karton A4
  • A2 KartonKarton A2
  • LærertyggegummiLærertyggegummi
  • MalertapeMalertape

Del 5: Dialog i grupper

  • To grupperTo grupper går sammen
  • Se hinandens film.
  • Snak med hinanden om andre idéer til metafor-film f.eks. ‘jeg har sommerfugle i maven’

Til læreren

Del 6: Fælles dialog i klassen

  • Hele klassenHele klassen

Undersøgelse af forskellige forklaringer af begrebet

  1. Få først jeres lærer til at modellere en eller flere ordforklaringsstrategier. At modellere betyder, at man tænker højt og viser, hvordan man gør noget.
  2. Lav sammen med jeres lærer en fælles undersøgelse af de forskellige ordforklaringsstrategier, I anvender i klassen, når I skal forklare begrebet.

Idéer til spørgsmål i den fælles undersøgelse:

  • Kan vi forklare ordet metafor med illustrationsstrategien? Eller med demonstrationsstrategien? Eller …?
  • Kan vi forklare begrebet på andre måder nu, end da vi først hørte det?
Lærerforklaring

Til læreren

Anerkend børnenes arbejde ved at lytte til et udpluk af deres beskrivelser.

Med afsæt i børnenes forklaringer sørg for, at BEGREBET og dets betydning kommer tydeligt frem – brug ordforklaringen med eksempler.

Lærerforklaring

Til læreren

Du skal starte med selv at modellere en ordforklaringsstrategi. Dvs. tænke højt/vise, hvordan du anvender en forklaringsstrategi for klassen.

Se og evt. print pdf med ordforklaringsstrategierne her.

Du kan f.eks. sige:

Nu bruger jeg illustrationsstrategien til at forklare, hvad metafor betyder:
Metafor er for eksempel, at når man tegner en person med sommerfugle i maven, er det for at vise, at personen er nervøs

Opmærksomheder i dialogen med eleverne

  • Inddrag elevernes forskellige forklaringer i den fortsatte samtale.
  • Lyt efter de forskellige ordforklaringsstrategier hos eleverne, og undersøg sammen med dem, hvilke strategier de bruger. Anerkend deres fleksible brug.