Virkemiddel

I skal arbejde med fagbegrebet VIRKEMIDDEL gennem tegning og animation.
virkemiddel

Beskrivelse

Virkemiddel
Noget man bruger for at opnå en bestemt virkning.

Eksempel:
Når man bruger farven sort for at vise en trist stemning. Så er farven sort et virkemiddel.

Til læreren

Del 1: Dialog

  • To og toTo og to
Se på billedet

  • Hvad sker der i billedet?
  • Hvad lægger vi mest mærke til?
  • Kan vi se mere?

Fælles opsamling med lærer

  • Hvad har vi lagt mærke til i billedet?
  • Lægger vi mærke til noget nyt i billedet, når vi bruger ordet virkemiddel?
En klovn står foran et spejl og maler et trist ansigt på sig selv med sminke. Balloner kan ses i baggrunden.

Del 2: Tegneopvarmning

  • EnearbejdeIndividuel
  1. Tegn vrede streger og glade streger på et stykke papir.
  2. Brug farvekridt, der passer til følelsen.
Et kreativt arbejdsområde med tegneudstyr spredt omkring en tegning af simple bjergkonturer på hvidt papir, omgivet af blyanter, en saks, og tape.

Materialeliste

  • BlyanterBlyanter
  • FarveblyaniterFarveblyanter
  • A4-papirA4-papir

Del 3: Klippe/tegne-opgave

  • To og toTo og to
  1. Gå sammen to og to.
  2. I skal hver især designe et uhyggeligt monster.
  3. Klip monstrene direkte ud i karton – vælg kartonfarve, der passer til jeres monster.
  4. Øjne, tænder laves med grundformer, klippes ud og sættes på med lærertyggegummi.
  5. Gem jeres ting.
Et kunstprojekt viser en sort udklip af en heks og et monster på hvidt papir, med skitseudstyr og en knust hvid plasticpalet ved siden af.

Materialeliste

  • BlyanterBlyanter
  • A4-papirA4-papir
  • Farvet karton A4Farvet karton A4
  • LærertyggegummiLærertyggegummi
  • SaksSaks
  • Gem jeres tingGem jeres ting

Del 4: Animationsopgave

  • To og toTo og to
  1. I skal sætte scenen for en uhyggelig film, hvor jeres to monstre indgår.
  2. Hvilke virkemidler vil I bruge for at skabe en uhyggelig stemning, som giver en uhyggelig film?
  3. Leg med farver, med former, lyd, nær-total-billeder og andre virkemidler.
  4. Husk på det, I har lært i jeres ’første film’. Leg måske med nærbilleder.

Se evt. tutorial:
Nærbilleder og insert camera

Et færdigt papirklipsscenario med en heks og et monster foran et slot og en stor måne på en rød baggrund over en turkis 'flod'.
En hvidt papir med udklippede papirfigurer i brun og beige der forestiller bygninger, arrangeret som en byskyline mod en gul cirkel.
En enkel papirkunst af et slot silhuet mod en gul baggrund på hvidt papir, flankeret af tegneredskaber og tape.
Et minimalistisk papirkunstværk der viser en silhuet af et slot foran en stor gul måne, placeret på en rød baggrund over en turkis 'flod'.

Materialeliste

  • Farvet karton A4Farvet karton A4
  • A2 KartonKarton A2
  • LærertyggegummiLærertyggegummi
  • MalertapeMalertape
  • SaksSaks

Del 5: Dialog i grupper

  • To grupperTo grupper går sammen
  • Se hinandens film
  • Vis hinanden, hvilke virkemidler, der er brugt i filmen

Til læreren

Del 6: Fælles dialog i klassen

  • Hele klassenHele klassen

Undersøgelse af forskellige forklaringer af begrebet.

  1. Få først jeres lærer til at modellere en eller flere ordforklaringsstrategier. At modellere betyder, at man tænker højt og viser, hvordan man gør noget.
  2. Lav sammen med jeres lærer en fælles undersøgelse af de forskellige ordforklaringsstrategier, I anvender i klassen, når I skal forklare begrebet.

Idéer til spørgsmål i den fælles undersøgelse:

  • Kan vi forklare ordet virkemiddel med illustrationsstrategien? Eller med demonstrationsstrategien? Eller …?
  • Kan vi forklare begrebet på andre måder nu, end da vi først hørte det?
Lærerforklaring

Til læreren

Anerkend børnenes arbejde ved at lytte til et udpluk af deres beskrivelser.

Med afsæt i børnenes forklaringer sørg for, at BEGREBET og dets betydning kommer tydeligt frem – brug ordforklaringen med eksempler.

Lærerforklaring

Til læreren

Du skal starte med selv at modellere en ordforklaringsstrategi. Dvs. tænke højt/vise, hvordan du anvender en forklaringsstrategi for klassen.

Se og evt. print pdf med ordforklaringsstrategierne her.

Du kan f.eks. sige:
Nu bruger jeg illustrationsstrategien til at forklare, hvad virkemiddel betyder:
Virkemiddel er for eksempel, nå man bruger farven sort for at vise en trist stemning. Så er farven sort et virkemiddel.

Opmærksomheder i dialogen med eleverne

  • Inddrag elevernes forskellige forklaringer i den fortsatte samtale.
  • Lyt efter de forskellige ordforklaringsstrategier hos eleverne, og undersøg sammen med dem, hvilke strategier de bruger. Anerkend deres fleksible brug.