Om tegning
Hjerneforsker og professor i neuropsykologi Audrey van der Meer, der har forsket i tegningens og håndskriftens betydning for læring, er kommet frem til, at tegning og håndskrift aktiverer flere hjerneområder, der forbindes med læring. ”Når flere områder i hjernen er aktiveret på samme tid, skal de forskellige områder kommunikere, og der skabes neurosvingninger. Når hjernen befinder sig i denne tilstand, åbnes der for læring og hukommelse, fordi hjernen får flere »knager« at hænge informationer på.”
Desværre har mange børn en oplevelse af, at de ikke kan tegne. De forbinder det at tegne med en bestemt type billeder, ofte som noget, der skal ligne det, de ser. Det ved de, at de ikke kan udføre, og derfor mister de modet, før de overhovedet er gået i gang.
Det er vigtigt at gøre de første tegneøvelser overskuelige. Det betyder ikke, at vi skal få børnene til at tegne på en bestemt måde efter forudbestemte skemaer, tværtimod. Det betyder, at vi viser dem, at hvis de sætter enkle former sammen som firkanter, cirkler, trekanter, buer og streger, så har de mulighed for at tegne mange forskellige motiver og lave fantastiske tegninger på deres egne præmisser. Derfor øver vi flere gange i dette projekt fortrolighed med grundformerne, så børnene får en forståelse af, at disse former kan danne grundlag for mange forskellige tegninger.
Hvis børnene bliver fortrolige med at tegne, og de laver mange tegninger, bliver de også mindre selvkritiske. Hvis de ved, de kan tegne, så betyder det ikke så meget, at de også laver tegninger, de ikke er tilfredse med, for i den situation kan de prøve igen, og bruge de værktøjer de har til at forbedre deres udtryk. Vi kan kun anbefale at få børnene til at lave mange hurtige skitser, så de bliver fortrolige og trygge ved at sætte egne streger på papir og samtidig italesætte overfor dem, at en udtryksfuld tegning ikke nødvendigvis er en pæn tegning. Den kan godt være smuk, men den kan også være grim, sorgfuld eller rigtig sjov og fantasifuld.
Jane Susanne Andersen, billedkunstner og forfatter